Tervetuloa Keskustan Joensuun kunnallisjärjestön ja valtuustoryhmän sivuille

Eero Puhakka

13.6.2020 klo 19:06
    Kulttuurikeskus Joensuuhun Carelicumin kortteliin

Valtuuston puheenjohtajan lehtijutun perusteella virkamiesvalmistelu kaupungin hallintokeskuksen ja kulttuurisalin sijoittaminen Carelicum kortteliin sekä kaupungintalon muuttaminen museoksi, on pitkällä. Myös Karjalaisen jutusta 26.5 sai käsityksen, että asiaa on valmisteltu jo perusteellisesti. Huomionarvoinen seikka on, että Lyseon lukiolta vapautuvat tilat eivät ole valmistelussa mukana. Suojeltu iso lukiorakennus pitäisi olla mukana tässä ruletissa, onhan sekin ydinkeskustassa. Mielestäni lukion rakennukseen sopisi hallintokeskus ja museo. Näin Carelicumiin sijoittuvan Kulttuurikeskuksen uusien tilojen määrä jäisi pienemmäksi.

Vaihtoehtoiset paikat ovat keskustelussa olleet Carelicumin kortteli ja Ystävyyden puisto. Asiassa on hyvä edetä toiminnallisuus edellä sekä olemassa jo olevat oheistoiminnot hyödyntäen. Lähtökohtaisesti Carelicum vaihtoehto on edullisempi, lisäksi keskeinen sijainti virkistää keskustan liike-elämää. Hotellit ja ravintolat ovat lähellä, toriparkki sekä muut pysäköintilaitokset ovat valmiina.

Jos valinta olisi Ystävyyden puisto, rakennuksesta pitäisi tehdä arkkitehtonisesti korkeatasoinen (tarkoittaa kallis), jonka pitäisi itsessään olla myös taideteos. Carelicum vaihtoehdossa voidaan tehdä näyttävä sisäänkäynti, mutta muuten voidaan keskittyä sisätilojen suunnitteluun. Finlandia-talo on ikävä esimerkki monumentaalirakennuksesta, jossa näyttävä rakennus ei toiminnallisesti ole onnistunut.

Sijoittamalla hallinto ja Pohjois-Karjalan museo, Hilma, lukion tiloihin, saadaan suojelukohde järkevään käyttöön, eikä silloin talon suojelustatuksesta aiheudu ylimääräisiä kustannuksia. Museotarina saa hauskan luvun historiasta, taidemuseo, Onni, ollut alkujaan poikalyseo ja vieressä oleva Hilma, tyttölyseo. Hilma ja Onni saisivat toisensa. Lukiorakennus on kaupungintaloa paremmin muutettavissa museokäyttöön, luokkahuoneet ovat valmiiksi sopivia teemakokoelmien sijoitteluun, puhkaistaan luokkien väliseiniin kulkuaukot.

Jos lukion tiloja ei oteta tässä ruletissa mukaan, vaan jätetään odottamaan muuta käyttöä, saamme keskelle kaupunkia uuden ”Jokelan” kulttuurimonumentiksi tosin rappiokulttuurille. Kaupunginjohtaja pysyköön kaupungintalolla, joka 20 v sitten remontoituna on edelleen hyvässä kunnossa. Miksi pitäisikään ruveta remontoimaan kunnossa olevaa, onhan meillä oikeasti remonttia tarvitsevia rakennuksia. Parhaiten kunnioitamme arvokasta kaupungintaloa ja sen suunnittelijaa pitämällä se alkuperäisessä tehtävässä. Taloa voi esitellä kaupunkilaisille järjestämällä avoimet ovet muutaman kerran vuodessa.

Toivottavasti tästä käynnistyy monipuolinen keskustelu, tuokaa erilaisia näkemyksiä tähän kaikkia kaupunkilaisia koskettavaan hankkeeseen.

« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
Kultturikeskus Carelicumin kortteliin