Tervetuloa Keskustan Joensuun kunnallisjärjestön ja valtuustoryhmän sivuille

6.6.2020 klo 08:51
    Keskustan Joensuun Kunnallisjärjestö

Kannanotto Joensuun lentoyhteyksien säilyttämiseksi

Vaikka Finnair on valtion enemmistöomisteinen pörssiyhtiö, ei omistajaohjaus kykene asettamaan sille toiminnallisia vaatimuksia, vaan Finnair haluaa lopettaa lennot useille maakuntakentille. Valtiovallan pitää ottaa vastuu ja taata lentojen jatkuminen.

Lentojen merkitys on Pohjois-Karjalan vientiyrityksille, yliopistolle sekä täällä toimiville kanainvälisille organisaatioille elämän ja kuoleman kysymys. Lentojen loppuminen näivettää niiden toiminnat ja johtaa toimintojen siirtämiseen muualle. Pohjois-Karjala ei olisi enää vetovoimainen uusille toimijoille.

Lentoyhteydet pitää nähdä osana sitä kokonaisuutta, jolla valtio tukee yritysten kehittämistä ja julkisten organisaatioiden toimintaa. P-K:n yritysten saamat tuet ovat vuositasolla kymmeniä miljoonia, joiden vaikuttavuus jäisi puuttuvien lentoyhteyksien vuoksi heikommaksi. Siksi lentoyhteyksien varmistaminen on nähtävä yleisenä elinkeinoelämän tukemisena. Yritysten kannalta on kestämätöntä joutua toimimaan pörssiyhtiön epävarmojen lupausten varassa, siksi lennot pitää varmistaa tarvittaessa ostopalveluna.

Jos Finnair ei Joensuun lentoja operoi, kilpailutetaan operaattori. Nyt on ostajan markkinat, sillä koneita on paljon käyttämättä. Yhteiskunnan tuen tarve jäänee hyvinkin kohtuulliseksi ostosopimuksen ja lipputulojen erotuksena laskettuna.

Finnavia on valtion kokonaan omistama yhtiö ja siihen pitää omistajaohjauksen tarttua päättäväisesti. Hallitus lupasi lisäbudjetin yhteydessä, että nykyinen lentokenttäverkko säilyy. Tämän osoittamiseksi Joensuun lentoaseman kiitoradan remontin lykkääminen pitää perua. Nyt näyttää siltä, että Finnavia on päättänyt jäädä odottamaan lentojen loppumista ja sitä mukaa kentän sulkemista kokonaan. Tämä pitää estää.

Maakunnan toimijat ovat yhteisrintamassa puolustamassa Joensuun lentoyhteyksiä, haluamme asettaa painetta ja toisaalta tukea maakunnan kansanedustajia heidän työssä omissa eduskuntaryhmissään.

• nimimerkki

Tuula Parikka

7.6.2020 klo 22:25
    Hyvin muotoiltu ja täyttä asiaa oleva kannanotto.
« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
Kannaotto Joensuun lentojen puolesta