Tervetuloa Keskustan Joensuun kunnallisjärjestön ja valtuustoryhmän sivuille

« aihelistaan

Miksi Siun Soten ajanvarauksen takaisinsoitto ei toimi?

• nimimerkki

Eero Puhakka

29.2.2020 klo 19:20
    Tekstiviestipalstalla ja muutenkin on jatkuvasti yleisenä valituksen kohteena Siun Soten ajanvaraus ja siihen liittyvä takaisinsoitto, joka ei ihmisten mielestä toimi. Itselläni takaisinsoitto on pelannut hyvin, mutta tiedän kyllä mistä ongelmat suurelta osin johtuvat. Annoin tästä palautetta kehittämisjohtaja Anu Niemelle maaliskuussa 2018 ja hän vielä kiitti palautteestani sähköpostilla, mutta asialle ei kuitenkaan tehty mitään.

Ongelma on Siun Soten vastaanoton puhelintiedotteessa, sitä ei ymmärreta oikein ja takaisinsoittopyyntö ei mene perille. Jos puhelin suljetaan liian aikaisin soittopyyntö ei talletu.

Tiedote pitää olla yksiselitteinen. Sekaannus tulee siitä, kun tiedotteella pyritään seulomaan eri vaihtoehtoja eikä asiakas pysy mukana. Nyt toiminta on seuraava "Jos haluatte, että soitamme teille takaisin, valitse numero 1. Jos haluatte, että soitamme siihen numeroon, josta juuri nyt soitatte, valitse numero 1 .." Tässä tapahtuu usein niin, että soittaja ajattelee, että minähän valitsin jo ykkösen ja sulkee puhelimen eikä takaisinsoittopyyntö talletu. Olen todennut näin tapahtuvan, kun olen seurannut henkilön toimintaa hänen soittaessaan ajanvaraukseen.

Tiedotteessa pyritään hoitamaan liian monta valintaa, mutta asiakas ei pysy mukana. Tässä pitäisi olla vain yksi yksinkertainen valinta. Esimerkiksi seuraava ohje "Valitettavasti palvelussamme on ruuhkaa. Jos haluatte, että soitamme teille takaisin, valitse numero 1 ja voit sulkea puhelimen"

Ihmiset soittavat ajanvaraukseen omasta matkapuhelimesta, joten voidaan jättää kyselemättä mahdolliset muut numerot, joihin asiakas haluaisi soitettavan. Tämäkin puhelinpalvelu voi alkuperäisestä tekijästä olla täysin selvä, mutta kannattaisi testata toimintaa laajasti käyttäjien kanssa, jolloin huomattaisiin että asioita ymmärretään hyvin eri lailla.
« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
Miksi Siun Soten ajanvarauksen takaisinsoitto ei toimi?